Zwarte Woud 2003

Dag 1
Naar Landstuhl: vertrek 17.30u. Via Antwerpen, E313,  E40, E42, E44, E422, E50 tot Landstuhl. Tussen Malmedy  en Trier was er amper gestrooid: ijsplekken, mist, sneeuw, hagel,... dit stuk was sukkelen aan 50-70 km per uur.  Dan B40 richting motorhomeplaats aan de Bahnstrasse, gratis 3 nachten incl. electriciteit (4 aansluitingen max. 16A), water en service. Wel dicht bij de spoorweg maar als je moe bent hoor je de trein niet.
Ook dichtbij het centrum met Aldi, Lidl,...
We komen aan rond 23.30 uur: Roger, Petra, Joric en Victor staan al te wachten.

Dag 2
Servicepunt Baiersbronn, E50 (richting Kaiserslauteren en Mannheim tot Frankenthal)  E31 en A65 richting Karlsruhe A5 (richting Ettingen, Offenburg, Stassbourg) tot Rauental B462 (richting Oberndorf, Forbach, Baiersbronn. Motorhomeparking (6€ per 24u), elektriciteit (max. 4 aansluitingen, 0,5€ per kWatt, max. 16A) en service (water 1€ per 60l).

Dag 3
Stadswandeling en wandeling langs de Sankenbach naar het meer (Sankenbachsee) en de waterval.

Avond naar Klosterreichenbach aan zwembad (rustig, geen service)

Dag 4
Naar Freudenstadt, alle winkels gesloten, gelukkig was er nog brood te koop in een tearoom. Verder door naar de Kniesbis voor een wandeling en sleeplezier voor de kids.

's Avonds overnachten op de parking van Aldi tussen Freudenstadt en Baiersbron.

Dag 5
Inkopen doen in de Aldi. dan naar Freudenstadt, wandeling rond het marktplein, parkeren bij bussen (met toelating politie)
Schiltach: oude stad, lederbewerking, linnen. Musea: museum van het platte land, apothekersmuseum,
Wolfach: Oberwolfach Berbau- und Mineralienmuseum (korting met leraarskaart)

Avond in Wolfach.
Op zoek naar LPG, we rijden enkel grote benzinnenstations af zowel op als langs de snelweg en eindelijk na meer dan een uur vinden we het Aral-station in Offenburg (A5). Hier is LPG te koop en enkel met bediening. Het personeel weigerde, we moesten maar 's anderndaags terukomen als de pomphouder zelf aanwezig was! Dus verder naar Strassbourg voor LPG. In Frankrijk is dit geen enkel probleem!
Na 250 km door de nacht maar gelukkig met een volle LPG-tank blijkt ons plaatse op de parking bezet. Na een kwartiertje zoeken vinden we een erg rustige plaats op de parking aan het hospitaal.

Dag 6
Dorotheenhütte, glasblazerij (korting met leraarskaart)

Naar grootste koekoeksklok Eble Uhren-Park Triberg-Schonachbach aan B33. Hier koop ik het (late) verjaardagscadeau voor Daniëlle, een echte koekoeksklok in blank hout.
Naar Schonach service met jetton, mooie parking aan skipiste en sportcentrum, door lege accu's bij onze reisgezellen rijden we door op zoek naar een camperplaats met elektriciteitsaansluiting.

Onderweg zien we een plakaatje van een servicepunt, we volgen dit en slapen in Eisenbach, een prachtige, rustige plaats: full service 6€ per nacht incl. elektriciteit (20 aansluitingen, max. 16A),  service 1€ voor 80 l water, cafetaria ook met maaltijden (Griekse stijl)

Dag 7
's Nachts heeft het flink gesneeuwd en gevroren tot -9°C. De weg naar beneden ligt er spekglad bij. We leggen onze sneeuwkettingen voor de afdaling en nemen nog eerst service. Net op het einde van de laatste steile bocht staat een auto met draaiende motor die zich gelukkig tijdens onze flinke glijpartij uit de voeten maakt zodat we zonder brokken beneden komen.
Naar Triberg 2 parkeerplaatsten in centrum. We bezoeken de hoogste waterval van Duitsland, 163 m , het  Schwarzwaldmuseum, met: oude interieurs, klederdracht, mineralen, Saba-radio's, orgels, draaiorgels, ambachten,... en lopen langs de winkelstraat.
's Avonds overnachten we op de whonmobil stellplatz in Schonach.

Dag 8
's Morgens worden we vroeg gewekt door een vertrekkende Hymer. Om de anderen niet te storen bleek later dat Roger de motorhome een 100-tal meter verder op de parking had gezet met draaiende motor want opnieuw was de elektriciteit 's nachts uitgevallen = erg koud! Na het ontbijt neem ik mijn materiaal en gaan we op zoek naar de boosdoener. Blijkt dat vooral de bijgelegde circuits door de vorige eigenaar niet erg oordeelkundig zijn aangesloten (zie minicursus elektriciteit) en dat een zekeringskastje onder de motorkap gedeeltelijk is weggeschroeid waardoor de stroom van de alternator amper tot bij de accu's raakt. Na vervanging van het zekeringskastje kunnen de accu's maximaal bijladen.
Om 14.30 u vertrekken we richting Alpirsbach, hier kan je een prachtige wandeling maken langs de oude steengroeven naar de top van de berg om er in een hut te barbecueën. Door het late uur kan dit niet meer, je moet een dag voorzien. We rijden verder naar Freudenstadt om te winkelen. Daarna naar Baiersbronn om te overnachten.
Vuurwerk, spotgoedkoop hier en in overvloed afgestoken....

Dag 8
Rustdag met een wandeling in het park en door het dorp.
Om middernacht breekt de vuurwerkgekte los. Meer dan een half uur, lekker warm ingeduffeld, met de champagne in de hand genieten we van het vuurwerk dat van overal wordt afgestoken.
We maken ook kennis met de collega's want ondertussen staan we met zes motorhomes op de parking.

Dag 9
Van Baiersbronn naar Besenfeld en Wildbad. Net aan de rand van de stad richting Calmbach aan de Hauptstrasse tegenover het Aralstation is er een grais parking. Op 10 min zijn we aan de Bergbahn, een tandradtrein die ons boven op de Sommerberg brengt (enkel: volwassenen 1,80 en kinderen 1,00€). Een prachtige wandeling brengt ons terug naar beneden.

Op vraag van onze metgezellen overnachten we op camping Kleinenzhof.

Dag 10
's Morgens bij het wegrijden, we moesten voor 12 u van de camping, hebben we weer prijs: 's nachts had het flink gesneeuw en onze sneeuwkettingen waren nodig.
Via 338 en 623 naar Karlsbad en Karlsruhe, A65 Ludwigshafen en A61 - A6 naar Landstuhl.
Onze laatste avond na een mooi kennismaking met het Zwarte Woud, we gaan zeker terug!

Dag 11
Onze metgezellen waren voor dag en dauw vertrokken in de hoop om nog te skieën in de Hoge Venen.

Wij namen onze tijd om te ontbijten, service te nemen, wandelen met Bach en rustig te vertrekken richting thuis.
Terugweg: zie heenweg.