Picardië 2013

Picardië en baai van de Somme (2013)

Dag 1
Naar Saint-Venant N50.62559 E2.54879 om te overnachten aan de jachthaven maar 2 plaatsjes en die waren reeds bezet. Dan maar naar Richebourg. Dit was in de planning onze eerste keuze maar op Google Earth was er niets te zien vandaar het Saint-Venant werd. In realiteit een vergissing. In Richebourg vinden we een nieuwe, gratis MH-plek naast een sportzaal, midden de velden met grote speeltuin, maar wel afgescheiden en exclusief voor MH's. Hier zijn 7 grote plaatsen afgescheiden met haagjes. De toezichter kom meermaals langs en je kan er service doen (water €2 met munten). Erg rustig, kalme buurt met plek genoeg om met Frodo te wandelen.
Dit is een ideale, veilige en rustige doorgangsplek ten zuiden van Lille, de sporthal en omgeving zijn 's nachts permanent verlicht en er is camerabewaking.
Heel goed geslapen.

Dag 2
's Morgens doet een oud zeer zich opnieuw voelen, de MH start slechts op 2 cilinders... We nemen ons voor om de startaccu (bij nameten één cel defect) te vervangen zodra we terug in België zijn.
Naar E.Leclerc in Noex-les-Mines en daarna verder naar Fresnicourt-le-Dolmen voor het kasteel van Olhain en om de dolmen  La Table des Fées (Allée couverte) te zoeken (accu fototoestel leeg, we hebben deze reis wel iets met accu's).
Daarna naar Le Crotoy. We hadden vooraf gekozen voor de duinen (N50.22865 E1.61225) omdat er op Google Earth meer wandelmogelijkheden leken dan aan de jachthaven (N50.21799 E1.63391) en deze keer hadden we het bij het rechte einde.

Een erg rustige, prachtige plek net buiten de huizen. We parkeren ons achter een duinenrij op 50 m van het strand. In het seizoen moet het hier enorm druk zijn, nu slapen we er slechts met zijn vijven.
Sinds 1 april moet je elke dag betalen aan de parkeermeter (met munten) à € 5/24 u.

Dag 3 - 5
Het blijft erg rustig en het weer valt reuze mee in vergelijking met 2 andere mogelijke bestemmingen namelijk de Eifel en de Ardennen waar het in deze periode bijna constant regende.
Als het regent of waait is het vooral 's nachts en overdag dikwijls zeer brede opklaringen met zon.

Op dag 4 is de conditie van de startaccu zo slecht dat we besluiten te blijven in plaats van naar Quend (N50.32341 E1.55521) te rijden.
Op dag 5 wordt het zonnepaneel aan de startaccu gehangen op deze wat op te krikken.

Dag 6
's Morgens de Efoy met de startaccu verbonden in de hoop dat we 's middags weg geraken
Deze maatregelen hebben succes en de MH start zonder problemen.
Thuis gekomen, is de startaccu aan vervanging toe./p>