Bretagne 2007 - Finistere

Ruwe planning

Dag 1: naar Clères  (364km) om te overnachten
Dag 2: naar Mortain (256km) (France Passion) om te overnachten
Dag 3: naar Riantec (282km) voor een tweedaagse samen met dochter en schoonzoon rond Carnac en de Brocéliande, via Poul-Fétan (16e eeuw dorp)
Dag 6 naar Penmarc'h (53km)  bezoek aan Pont-l'Abbè en Guilvinec (haven en visafslag)
Dag 5: naar Audierne (24km) bezoek aan Musée Préhistorique
Dag 8: naar Kastel-Koz  (65km)om er 2 dagen te blijven
Dag 11: naar de Pointe des Grottes (46km) bezoek aan Saint-Hermot en Cap de la Chèvre
Dag 12: naar Camaret-sur-Mer (79km) om er 2 dagen te blijven
Dag 15: naar Brennilis (79km), de 'bergen' in: Pen-ar-Hoat
Dag 16: naar Anse de Keroullé (76km), vervolg van de 'bergen': Roc Trévezel en Montagne St.-Michel
Dag 17: naar Aber Ildut (50km): de abers
Dag 18: naar Trémazan (40 km): nog abers
Dag 19; naar Iliz-Koz (63km):dé aber: L'Aber-Wrac'h
Dag 20: naar L'Île Grande (122km): rust voor de terugkeer
Dag 21: naar Mortain (287km) (France Passion) om te overnachten via Camaret om oesters te eten
Dag 22: naar Clères (256km) om te overnachten
Dag 23: naar huis (364km)

Met de rondrit rond Carnac en de Brocéliande ruim 3200km zodat we al zullen weten wat onze nieuwe motorhome aankan zodat we enkele weken later het Centraal Massief kunnen intrekken.

De reis

We kozen voor Finistère in Bretagne in de hoop dat het er niet te warm is zodat Bach, onze 11-jarige Thibetaanse terrier er ook wat aan heeft.

Dag 1
N
aar Clères  om te overnachten via E17 - A1- A29 - afrit 11 naar N29 - Beuzeville D97 dan naar Cléres: gratis parking (15pl.) en gratis service, 6 gratis elektriciteitsaansluitingen.

Dag 2
Naar A28 - (dit is langs Rouan, zo voorkom je de dure oversteek van de bruggen in Le Havre) A13 -  afrit 42 naar D577 naar Mortain (256km) (France Passion) om gratis te overnachten bij Le Fermier Mortainais een vriendelijke Calvadosboer (Pommeau en Calvados van een uitstekende kwaliteit tegen een eerlijke prijs uiteraaard is aankoop niet verplicht en wordt niet opgedrongen, wel even aanmelden bij aankomst)

Dag 3 - 5
N
aar Plougoumelen via Rennes, Vannes en richting Auray, aire naturelle La Fontaine du Hallate hier hebben we afgesproken met Anneleen en Ken die er kamperen om samen een rit te maken rond Carnac, in de Brocéliande (wie de legendarische plekken in de Brocéliande ook wil bezoeken, vindt hier een kaart (Basecamp gebruiken om te openen) en naar Poul-Fétan (16e eeuws dorp).

Dolmen Mane Kerioned Cairn Ronsossec Alignement Kerzerho Dolmen de Crucuno

Na de tankbeurt bij E.Leclerc in Caen blijkt onze nieuwe JTD deze niet ontzwavelde diesel niet te verteren en volgen injectieproblemen. Deze worden snel opgelost door het dieseladditief van Marly.

Poul-Fétan

Tijdens deze 3 dagen ontdekken we in het voorbijrijden nog enkele servicepunten: Ducey: water 2€, Campéniac: water 2€ jetton, Languidic: gratis.

Dag 6
Nadat we Anneleen en Ken terugbrachten naar de camping rijden we verder richting Auray - Lorient op de N165 ten W van Lorient nemen we de D 765 en de D306.
In Guidel de  D162 tot net over de brug van La Laita aan de linkerkant een mooie vlakke parking (N47°47.885' W003°31,424') ver genoeg van de 's nachts erg rustige weg en veel groen voor de avondwandeling met Bach.

overnachten aan La Laita Pont Aven Audierne

Dag 7
Via de D19 richting Quimperle daar de N165 richting Quimper net voor de stad D758 naar Pont Aven (E.Lecerc met service en overnachtingsplaatsen), na de inkopen verder naar Guilvinec voor een korte wandeling door de haven.
Daarna via de kust naar Penmarc'h met opnieuw een korte wandeling door de haven. Langs de kust verder naar Saint-Guénolé voor het Musée Préhistorique Finisterien.
Het museum houdt een ruime middagpauze (open van 10-12.30 en 14-17.40u) dus rijden we verder via D57 naar Pors-Poulan.
We bezichtigen de menhir en aan de jachthaven kan je rustig overnachten.
Via D2 naar Pont-Croix  en dan via  D765 naar Audierne.
Op de grote parking aan de rivier Le Goyen kan je rustig overnachten.

Dag 8
Van Audierne over Cléden-Cap Sizun (voor service) naar Kastel Koz (Pointe de Beuzec). Prachtige parking met bij het oprijden aan de R-kant een openbaar toilet met water.

Dag 9
Na de middag moeten we een nieuw plaatsje zoeken want de volgende dag zal Kastel Koz gebruikt worden voor een landbouwbeurs. We doen enkele andere 'pointes' aan in de buurt:Pointe du Millier: grote maar veel te steile parking

• Pointe de la Jumet: zeer klein en amper plaats genoeg om te keren
  • Lers Roches Blanc: piep klein en vrij schuin
  • Pointe de Kergonauy: klein, vrij vlak en voldoende plaats om te keren, dit wordt het!

In de late namiddag komt een snorkelaar, een Bretoen uit Quimper,  terug van de zee en biedt ons spontaan een deel van de vangst: een mooie grote araingnée die onmiddellijk de pot ingaat.

Kastel Koz Pointe de Kergonauy araingnée

Dag 10
We blijven een ganse dag ter plekke, 's morgens grijs en regen vanaf 16u droog dus tijd voor een langere wandeling en 's avonds een mooie zonsondergang

Dag 11
Via D7 naar de Dolmen van Lesconil en dan verder door naar de E.Leclerc van Douarnenez om inkopen te doen. Verder via D7 naar Locronan om service te doen.
Het servicepunt (2€) ligt op een verplichte betaalparking (3€ want het prachtige historische centrum is verkeersvrij) en dit vinden we principieel niet correct zodat we dit overslaan en via de D63 verder rijden naar het noorden.
Onderweg in Plovénez-Porzay wel een model van een servicepunt (2€ voor ruim 120l water) met 10 ruime plaatsen op het gras.
Verder via D63 en D887 naar l'Aber.
De parking is ruim en vlak genoeg maar lig vol in de wind zodat we even verder rijden naar de parking van Plage de l'Aber hier mag je wel staan maar niet overnachten zodat we terugkeren richting parking l'Aber omdat we daar een kleine parking ontdekten aan een oude kalkoven, Le Four à Chaux de Rozan. Hier zijn 2 kleinere, beschutte parkings. We brengen de nacht door het dichtst tegen de kalkoven en staan perfect beschut tegen de wind.

Colmen Lesconil Four à Chaux de Rozan Parking aan de kalkoven

Dag 12
Eerst naar Crozon om inkopen te doen en langs het servicepunt op te lossen. Dan richting Cap de la Chèvre om uit te waaien. Mooie, zeer grote parking met vuilbakken, overnachten is toegelaten.
Dan verder naar de Pointe du Dinan die wij één van de mooiste vinden. Hier is de parking rotsachtig en steil.
Overnachten is toegelaten.

Pointe du Menhir Cap de la Chèvre Pointe du Dinan
Pointe du Pen Hir Fort de la Fraternié

Via Camaret, de Pointe du Pen Hir met een grote vlakke parking en uit nieuwsgierigheid langs de camperplaats (4€/24h met mooie ruime plaatsen en service) aan de menhirs.
Via D355 naar het oud Fort de la Fraternié. Op deze kleine parking (3pl.) overnachten we.

Dag 13
D791 dan D47 hier volgen we 's middag even de wegwijzer naar een uitzichtpunt: prachtig uitzicht  (N48 15,774 W 4 12,838) over L'Aulne, startplek van enkele wandelingen en geschikt om te overnachten. Verder via D47, D21 en op de D42 aan Pont-Ar-Varn wegwerken: een sleuf dwars over de weg waar de doorgang te smal is en we op aanwijzing van de wegenwerkers achteraan in de gracht  en vooraan bijna in de sleuf belanden. De wegenwerkers werken met man en macht om een doorgang vrij te maken zodat we na de hulp van een bulldozer onze weg kunnen verder zetten.
Rondrit door de Monts d'Arrée: uitzicht Pen-Ar-Hoat  niet gevonden, de wegwijzers bleven ons steeds door erg smalle straatjes naar dezelfde plek leiden en daar was niets te zien, de Montagne Saint-Michel is erg mooi en doen we zeker opnieuw bij helder weer. We overnachten in Brennilis op de erg rustige  parking 'Visiteurs' aan de stuwdam Barage St.Michel.

L'Aulne Ti-Ar-Bedougen Alléé couvert van Mougau

Dag 14
Bezoek aan Ti-Ar-Bedougen, een dolmen in Brennilis (parking geschikt om te overnachten). Verder naar de Alléé couvert van Mougau, ook mooie parking maar een boze loslopende buurhond die Bach aanvalt. Verder naar Landivisiau: winkelen en gratis service. Op de serviceplaats, waar de parkeerplaatsen wat kort zijn voor een MH, worden we overvallen door een stortbui die zo hevig is dat zelfs de riooldeksels worden opgelicht en de straten en parking overstroomt (10-15 cm water). Verder via D130 en D18 naar de Anse de Keroullé (N 48 18,124 W 4 14,942). Hier parkeren we aan het water  (L bij het oprijden een gratis watertappunt, R een openbaar toilet) en komen we Walter tegen, een man uit Borgerhout die al van begin juli alleen op weg was langs de kust van Bretagne en met ons voor het eerst in 't Antwaarps eens een babbel kon doen. De parking is vlak, het uitzicht prachtig en 's avonds en 's nachts heel rustig.

Dag 15
Via N165 richting Brest dan N265 en D205 naar Pointe de Grand et Petit Minon. Een prachtig wandelgebied met heel wat oude en nieuwe militaire installaties maar geen plaats om de motorhome te parkeren. Dan verder naar Trégana om te overnachten op de parking van Trégana-Plage (N48 21,161 W 4 40,112). Stralende zon tot 27°C in de MH. Enkele mooie wandelingen langs de zee.

Anse de Keroullé Trégana

Dag 16
Via D789 naar Pointe Saint-Mathieu, ruïnes van de abdij, vuurtoren en monument voor de omgekomen zeelieden. Dit laatste liet een diepe indruk (we waren er ook alleen!).
Verder naar Le Conquet en op zoek naar de parking aan het station in de allersmalste straatjes terechtgekomen. Verder naar de Pointe de Kermorvan, op de weg er naar toe mooie grote parkings in de duinen (dicht bij het strand) waar overnachten toegelaten is.

Le Conquet Phare de Trézien Pointe de Landunvez

Wandeling over het schiereiland tot aan de vuurtoren van Kermorvan. De cromlech die hier zou moeten zijn vinden we niet, wel een menhir midden de varens en de bramen. en eind de D28 op en dan naar de Pointe de Corsen met een kleine parking. verder naar  de Phare de Trézien en verder langs de kust tot aan het Presqu'Ile du Vivier en dan via D68 naar het kasteel van Kergroades. Hier is het niet mogelijk om de parking op te rijden door een holle toegang waardoor de MH achteraan vast raakt in weg. Voorzichtig achteruit en daar er geen andere parking is slaan we dit over. Via de E.Leclerc van Ploudalmezeau naar Trémazan. Eerst staan we op een kleine parking aan de aber (N 48 33,461 W4 43,188) maar hier is het te druk, we rijden de Route Touristique op en wat verder aan de Pointe de Landunvez vinden we een mooie grote parking met slechts 3 MH's op. We zetten ons erbij. Een prachtige plek met heel wat wandelmogelijkheden naar de zee waar we dan ook flink gebruik van maken.

Dag 17
Ganse dag ter plaatse en genieten van een boek, wandelingen en rust.

Dag 18
Via D127 en D28 naar Lannilis om inkopen (en R-achterband op te pompen) en service (geen wegwijzers, gratis, geen rooster de bijhorende parking ligt voor ons te dicht aan de grote weg) te doen. We rijden langs de  Aber Benoit en genieten van het uitzicht, de kleine mooie aire de pick-nick (N 48 34,522 W 4 36,488), waar we middag houden. De parkings op de uitzichtpunten van de Aber Wrac'h in Kerdreaz liggen te dicht tegen de weg zodat we verder zoeken en bij de duinen van Sainte-Marguerite (N 48 36,215 W 4 36,205) een prachtige rustige parking vinden midden in de duinen met heel wat wandelmogelijkheden. 's Avonds zien we een bijna platte achterband deze wordt met de compressor opgepompt en aan die kant wordt het voetje uitgedraaid.

Sainte-Marguerite Phare de la Vierge Iliz Koz

Dag 19
's Morgens band opnieuw bijna plat 1 bar over) dus opnieuw oppompen en richting Lannilis voor herstelling. Voor het dorp vinden we een Peugeot-garage waar men alles laat vallen om de band te herstellen! We rijden dan de de Phare de l'Ile de Vierge, mooi uitzicht) en naar de opgravingen in Iliz Koz (2,5€ toegang per persoon) waar er geen enkele parkeermogelijkheid voorzien is. Hier houdt men lang middagpauze en van op het duin ernaast zien we de kleine site zodat we beslissen om terug naar de duinen van Sainte-Marguerite te rijden.

Dag 20
Na de middag begint het te regenen en we zakken af naar Ile Grande via de N12 over Morlaix. Het blijft regenachtig en fris.

Dag 21
Via D767 naar N12 richting Saint-Brieux en Lamballe en dan verder de N176 naar Dinan, geen geschikte parking gevonden dus verder naar Taden voor service en naar Tressé om te overnachten aan de parking van de dolmen, Maison des Feins. Na een mooie wandeling in het bos volgt een rustige nacht.

Dag 22
Naar Cancale om uit te eten in La Houle (onze 'vaste' stek voor oesters en mosselen) met service in Saint Mélior-des-Ondes we rijden uit nieuwsgierigheid iik eens naar het servicepunt in Cancale op de parking van de Super U. Mooi, zelfs een automatisch wassalon maar wel ver van het centrum. na het eten verder naar Mortain om te overnachten bij de Calvadosboer.

Dag 23
We melden ons aan en kopen enkele flessen Calvados en Pommeau. 's Nachts flink geregend en wel goed geslapen.

Dag 24
Naar Clères, we maken een avondwandeling in het dorp. Bij de terugkeer stellen we vast dat Bach bloedt bij het plassen. We gaan op tijd slapen om 's anderendaags op tijd te vertrekken.

Dag 28
Naar huis, Bach stelt het redelijk wel maar blijft bloed plassen.

Later onderzoek bij onze dierenarts en een echo in de dierenkliniek wijst uit dat Bach een vergrootte prostaat heeft met enkele cysten. Antibiotica en een castratie brengen de oplossing. Bach stelt het na behandeling wel!

Deze reis op kaart, klik hier.