Auvergne 2007

RambouilletDag 1:
Vertrek op 16u via Knokke om moeder op te halen. Daarna via Zeebrugge en Brugge naar  E403 en E17, verder via A1, de périphérique naar A12/A13, A13 en dan de  N10 naar Rambouillet hier D937 en D936. Op deze weg 1e straatje rechts, een kleine parking midden het Petit Parc de Rambouillet. Een rustige plek op te overnachten.

Dag 2
Naar A10. In Orléans rijden we de rand van de stad in om te tanken bij een Esso Express en dan A71 om in Chatel-Gyon service te doen en in Volvic inkopen. Via N9 naar Clermont-Ferrand om de oude stad en de kathedraal te bezoeken (deze laatste sluit om 18u voor het publiek en we komen er aan om 18.05u, jammer). Via N89 en D983 naar Mont-Dore en verder naar Station de Mont-Dore om te overnachten.

Dag 3
Via D996 naar Lac-de-Chambon en Murol. Via D5 en D978 langs Lac Pavin en verder de D978 en D698, D16, D3 en D139 naar Chastel-sur-Murat. Aan de voet van de dyke (een vulkaanpijp waarbij de kegel gedeeltelijk is weggeërodeerd) met daarop de kapel van Sint-Antonius, is een kleine parking met gratis water. Hier overnachten we. We genieten van de rust.

Dag 4
Na het ontbijt wandelen we de dyke op naar de kapel. Een prachtig uitzicht! Daarna via D139 en D3 naar Murat. Verder via D926 naar Saint-Flour. We parkeren aan het servicepunt in de bovenstad en bezoeken het oude gedeelte. Via D40 en N9 naar het viaduct van Garabit daarna via D13 naar het uitzichtpunt van Mallet met een mooi uitzicht over de gorge en het stuwmeer van de Dordogne. Verder via D13 en D40 naar de stuwdam in Grandval. Verder over D40 naar La Rochette en dan de D48 naar D921 verder via D99, D16 en D44 naar Paulhac. Hier vinden we het servicepunt niet en we rijden op zoek naar een rustig plekje om te overnachten naar het noordwesten over de D44. Buiten het dorp staat een houten paneeltje met 'Parking Camping-car' (N 45 00,783 E 2 53,402).

Mallet Granval Saint-Etienne Cantales

Een summiere, rustige parking met 3 plaatsen. We besluiten er te overnachten omdat het al na 19u is en krijgen wat later nog gezelschap van een ander MH.

Dag 5
We rijden verder de D44 op tot D39 dan pal zuid tot D990 naar Aurillac om inkopen te doen. De te kleine parking van E.Leclerc is overvol zodat we wat verder winkelen in een kleine Intermarché. Het is ondertussen middag en erg warm zodat we ineens verder rijden naar onze geplande eindbestemming van deze dag: via de N122 naar Sansac-de-Marmiesse. Hier vinden we niets ondanks de vermelding met coördinaten in enkele publicaties. We volgen de wegwijzers naar het noorden  om een plekje te zoeken aan de Plage du Lac de Barrage de Saint-Ètienne-Cantalès (een wegwijzer vol). De parking (N 44 54,786 E 2 14,921) mogen we in feite niet op we doen het toch omdat er nog heel wat plaats is en we beslissen om er enkel middag te houden en dan verder te rijden naar Super-Lioran. Bij het wegrijden zien we een piepkleine parking voor MH's die echter door de 2 geparkeerd collega's al vol is. Via D64 naar N120 naar Aurillac om te lozen op het servicepunt. Verder via de N122 naar Lioran. In Thiézac zien we een wegwijzer naar een servicepunt, we hebben water nodig en gaan op verkenning. Een nieuw servicepunt (N 45 00,946 E 2 39,771) met Eurorelais (2€ voor jetton te kopen bij het benzinestation om de hoek) met gratis plaats voor een 5-tal motorhomes. Het begint te motregenen en het is er drukkend warm zodat we toch naar Super-Lioran rijden.

Thiézac Super Lioran Pas de Peyrol

Dag 6
We houden een dag rust met af en toe een wandeling. 's Avonds breekt een flink onweer los dat gelukkig wat uit de buurt blijft, we krijgen wel enkele hevige buien over ons.

Dag 7
We zijn vroeg wakker door een hevige regenbui 's morgens en na het ontbijt rijden we terug naar Thiézac om te lozen en dan de N122 terug naar Saint-Jacques-des-Blats om daar de Col du Pertus (D317 let op in deze richting verboden van 12.15 - 24.00u!) naar Mandailles te nemen. Op de col zelf wordt er gewerkt aan de parking zodat we niet kunnen stoppen. In Mandailles rijden we verder via D17 naar de Pas de Peyrol Col  (let op in deze richting verboden van 12.15 - 24.00u!) hier komen we in de wolken terecht zodat de Puy Mary onzichtbaar blijft. Dus snel verder, het is ondertussen 11.45 u (én deze richting is verboden van 12.15 - 24.00u!) via de D680 naar de Col de Néronne en verder naar Salers. We vinden een plekje op de parking en bezoeken het stadje. We kunnen de optocht ter ere van het veeras Salers met Salersvee, inwoners in traditionele klederdracht en muzikanten door de nauwe straatjes meepikken.

Via D22 en D29 naar Saint-Bonnet de Salers om in het gehucht Chasternac op de gelijknamige hoeve (Franse Passion) te overnachten. Een modelplek met 10 plaatsen, gratis elektriciteit en water.

Dag 8
Na een rustige nacht kopen we boter en kaas en vertrekken we via D29 naar Drugeac om te lozen. Daarna via D922 naar het noorden met een tussenstop in Borg-les-Orges om inkopen te doen en het uitzichtpunt boven op de orgelpijpen te bezoeken. Verder langs de D922 over de stuwdam op de Dordogne naar het noorden op de N89 hier volgen we Orcival om de basiliek te bezoeken.  D27,D216, D941, D68, richting Clermont-Ferrand om te tanken in Chemalières. Daarna via D941 naar A89. We gaan van de snelweg om de N144 en D39 te nemen naar Saint-Rémy-de-Blot, een modelplek in een klein rustig dorp. We staan er met 3 jammer dat het servicepunt defect is.

Dag 9
We hadden mijn moeder met Pasen beloofd om langs 'haar champagneboer) te rijden waar met met Pasen ook overnachtten en waar toen de uitbaters met vakantie waren zodat ze geen champagne kon aankopen. Dus starten we naar de champagnestreek via D99, D998 naar A71 tot Orléans om te tanken en A26 met lozen in Sommesous. Dan de N4, D9, D933 en D618 naar Beaunay om te overnachten op Belair, een champagnekasteel (France Passion). Modelplaats met gratis elektriciteit en water voor leden.

Dag 10
D933, D87 en N77 richting Châlons-en-Champagne om te tankezn bij Esso Express in Fagnières. Via N77 en D5 naar A26 en A1 terug richting kust en daarna naar huis.

Klik hier voor route op kaart.